تأثیرات مثبت اکوتوریسم
علی رغم مواردی که در بالا به عنوان تأثیرات منفی اکوتوریسم به آنها اشاره شد، این صنعت از دید بسیاری نقاط مثبتی نیز داشته است. طرفداران اکوتوریسم مزایای این نوع از گردشگری را در موارد زیر خلاصه می کنند:
تبادل اطلاعات ارزشمند زیست شناختی
طرفداران طبیعت گردی معتقدند که اکوتوریسم فرصت مناسبی را نه تنها برای فعالان محیط زیست بلکه برای برای توریست ها فراهم می کند تا بیشتر در مورد اکوسیستم ها، زیست شناسی و نیز زمین شناسی یک منطقه خاص اطلاعات به دست آورند. در حقیقت آشنایی با اجزای یک اکوسیستم می تواند به فهم بهتر از چگونگی محافظت از گونه های مختلف و منابع طبیعی کمک کند. به باور آنها اکوتوریسم یک تجربه دست اول مؤثر پیرامون زندگی پایدار و اقدامات دوستدار محیط زیست فراهم می کند.
پیشرفت اقتصاد محلی
با وجود تمام انتقادها، نمی توان انکار کرد که اکوتوریسم رشد اقتصادی پایداری را برای کشورها ایجاد می کند. کشورهایی چون اکوادور، نپال، ماداگاسکار و کاستاریکا برای ساختن اقتصاد خود به توریست ها متکی هستند. سفرهای منظم و توریسم به طور معمول تنها 20 درصد از عواید حاصل را راهی جوامع محلی می کند؛ در حالی که در اکوتوریسم این رقم به 95 درصد می رسد.
اکوتوریسم تنها به محیط زیست مربوط نمی شود، بلکه به جوامع پایدار هم مربوط است. برای مثال دولت ماداگاسکار شروع به توسعه گردشگری خود به عنوان یک استراتژی اقتصادی برای کاهش نرخ فقر 81 درصد خود کرده است. هر چند این موضوع هنوز در مرحله ایده قرار دارد، این امکان وجود دارد که اکوتوریسم بتواند پاسخگوی بحران بیکاری در این منطقه باشد.
تأثیرات مثبت روی فرهنگ جوامع محلی
اکوتوریسم نه تنها برای جوامع محلی ایجاد شغل می کند، بلکه از مشاغل محلی نیز محافظت می کند. غذاهای محلی و نیز صنایع دستی، ارتباط فرهنگی و اقتصادی مستقیمی را بین توریست و شهروند به وجود می آورند. از همین رو اکوتوریسم سنت های فرهنگی را تقویت می کند و به عقیده برخی می تواند راهی برای پایان دادن به کلیشه های فرهنگی، بی تفاوتی فرهنگی و نیز آموزش مسافران باشد.
آگاهی بخشی در مورد محیط زیست
بیشتر برنامه های اکوتوریسم شامل بخش های آموزشی در مورد محافظت از محیط زیست هستند. گردشگران می توانند از طریق کسب اطلاعات و اعمال آنها در زندگی روزمره خود به گسترش آگاهی ها در مورد محیط زیست کمک کنند.
چگونه می توانیم یک اکوتوریست باشیم؟
اکوتوریست بودن کار سختی نیست. برای آنهایی که می خواهند همچنان با طبیعت دوست بمانند، شاید انجام دادن کارهای زیر قدم اول باشد:
برنامه های هوشمند و هدفمندی را برای اکوتوریسم انتخاب کنید
در قدم اول بهتر است به دقت سازمان خود را مورد برررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که به تمام استانداردها در خصوص 4C پایبند است. اگر سازمانی در پایبندی به یک یا همه این اصول کوتاهی کند، قطعا دوستدار اکوتوریسم نخواهد بود:
Conservation یا حفاظت از منابع طبیعی: این سئوال را از خود بپرسید که آیا سازمان شما از تنوع زیستی و همگرایی اکوسیستم ها محافظت می کند یا خیر؟
Community یا اجتماعات: آیا سازمان شما از حقوق اولیه جوامع محلی در عین تقویت رفاه این جوامع حمایت می کند؟
Culture یا فرهنگ: آیا سازمان در خصوص آموزش فرهنگ های گوناگون به توریست های خود فعال است؟ آیا تجربه مثبتی در تقویت فرهنگ و احترام فراهم می کند؟
Commerce یا تجارت: آیا سازمان مربوطه به ساخت اقتصاد محلی کمکی می کند؟
از خدمات اقامتی سبز استفاده کنید
سعی کنید در هتل هایی اقامت داشته باشید که سیاست های دوستدار محیط زیست را اتخاذ می کنند، از جمله استفاده از مواد شوینده دوستدار محیط زیست یا ترغیب مسافران خود به استفاده دوباره از حوله ها.
Comments
Post a Comment