اصول و مفاهیم دستیابی به اکوتوریسم موفق
گردشگری، امروزه یکی از مسایل مهم و موثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. توسعه اکوتوریسم به عنوان یکی از پر جاذبهترین انواع گردشگری علاوه بر پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آثار محیط زیستی قابل توجهی نیز میتواند داشته باشد. این آثار در صورت عدم دقت نظر، عدم تدوین و انجام اقدامات پیشگیرانه در قالب راهبردها، استانداردها و ارزیابیهای مستمر، پیامدهای تخریبی بسیاری در محیطهای انسانی و طبیعی خواهند داشت و موجب ناپایداری محیطی و در نهایت ناپایداری اکوتوریسم خواهند شد. در عین حال اکوتوریسم میتواند به عنوان ابزاری مناسب در جهت توریسم پایدار نقش جهانی و یا محلی داشته باشد. علیرغم آن اکوتوریسم امروزه اغلب به درستی جهتدهی نشده و عمدتاً به گونهای تعریف شده است که عملا از استانداردهای بحث شده در این مقاله برای نیل و موفقیت در فرآیند پایداری فاصله دارد. به عنوان مثال، لزوم مشارکت مردم محلی و حفظ رضایت آنها در انجام فعالیتهای توریستی از الزامات موثر برای نیل به هدف توریسم پایدار است. همچنین سیاستهای توریسمی اتخاذ شده باید به کیفیت تجربهی بازدیدکننده و یکپارچگی محل توجه کنند و تنها به بازاریابی و تعداد بالای بازدیدکنندگان توجه نکنند. هدف از ارایهی مقالهی حاضر، توضیح، تفسیر و تفکیک مفاهیم مربوط به توریسم و اکوتوریسم و همچنین ارایه برخی از اصول و خط مشیهای الزامی جهت دستیابی به اکوتوریسم پایدار است
امروزه از برخی نظرها توریسم یک تهدید مهم برای تنوع فرهنگی و زیستی است، اما در برخی از کشورها افزایش اهمیت اقتصادی آن مورد توجه بیشتری واقع شده است. با توجه به انبوه رو به ازدیاد گردشگران و سودمندیهای اقتصادی توریسم، بدیهی است اگر گردشگری به طور صحیح انجام نشود، منجر به خطراتی خصوصاً در مناطق بکر و محیطهای شکننده خواهد شد و در نهایت منتج به ناپایداری صنعت گردشگری میشود.
در عین حال اکوتوریسم به عنوان یکی از پر جاذبهترین انواع گردشگری و توریسم، پتانسیل ایجاد اثرات مثبت اجتماعی و محیط زیستی را دارد و بنابراین ممکن است بتواند به عنوان ابزاری برای نیل به پایداری توریسم بکار گرفته شود. اکوتوریسم اغلب نسبت به بخشهای دیگرِ صنعت توریسم کاملا متفاوت عمل میکند، زیرا بر اساس مفاهیم توسعه پایدار که عبارتند از: حفاظت از مناطق طبیعی، آموزش بازدیدکنندگان با توجه به توان محیط و منفعت مردمان محلی تعریف شده است (1 و 2).
گسترهی وسیعی از تجار، دولت، سازمانهای غیردولتی و جوامع محلی در فعالیتهای توریستی شرکت دارند. اما اکوتوریسم سهم بیشتری از جوامع محلی در بازار توریسم را به همراه دارد. با وجود اینکه جهانی شدن، کنترل اقتصاد محلی را به مقدار زیادی دشوار ساخته است، اکوتوریسم تمایل دارد این گرایش را با تعامل بین تجار و جوامع محلی معکوس کند. ایجاد فرصتهایی برای مشارکت جوامع روستایی در اکوتوریسم توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. در عین حال، مردم محلی باید از تمام عواقب احتمالی توسعهی اکوتوریسم آگاهی پیدا کنند و درخصوص توسعهی گردشگری منطقه موافقت خود را رسماً اعلام کنند (1). این مقاله مقدمهای کوتاه از توریسم به همراه نگاهی به پیشرفت صنعت توریسم در دههی اخیر و آنچه که لازم است تا این صنعت در آینده پایدار بماند را ارایه میکند. در ادامه با تاکید بیشتری بر روی مفهوم اکوتوریسم، برخی از اصول و خط مشیهای الزامی جهت موفقیت به دستیابی به اهداف اکوتوریسم ارایه شده است.
مفهوم واژه توریسم
گردشگری معادل فارسی و کاملاً دقیق واژه Tourism در زبانهای انگلیسی، فرانسه و آلمانی است و گاهی به غلط در زبان فارسی بصورت جهانگردی ترجمه شده است. ریشه این واژه از اصطلاح Tornus یونانی و لاتین گرفته شده که یکی از معانی آن گردش کردن و یا گشتن است و با پسوند Ism یا "گری" بصورت اسم مصدر Tourism یا گردشگری در آمده است (2).
اصطلاح توریست از قرن نوزدهم معمول شده است. در آن زمان اشرافزادگان فرانسه باید برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربههای لازم زندگی، اقدام به مسافرت مینمودند. این جوانان در آن زمان توریست نامیده میشدند و بعدها در فرانسه این اصطلاح در مورد کسانی به کار میرفت که برای سرگرمی، وقتگذرانی و گردش به فرانسه سفر میکردند و در گذر زمان با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق میشد که اصولاً به این منظور به سفر میرفتند. کمکم کلمه توریست به بعضی زبانهای دیگر نیز وارد شد و از آن واژه توریسم بوجود آمد. از همان زمان توریسم و توریست به بعضی از مسافرتها و مسافرینی گفته میشود که هدف آنها استراحت، گردش، سرگرمی و آشنایی با مردم بود و نه کسب درآمد و اشتغال به کار (3).
واژه جهانگردی به سبب این که در معنی خود عبور از مرزهای سیاسی و سفر به دیگر کشورها را تداعی میکند، نمیتواند معنی کامل توریسم را ادا نماید (4). توریستها به دو گروه توریستهای خارجی و توریستهای داخلی تقسیم میشوند و بنابراین واژه جهانگرد بیشتر در تعریف توریستهای خارجی کاربرد دارد. درصورتیکه توریستهای داخلی نیز باید در واژه گزینی فارسی کلمه توریست گنجانده شود. از این رو واژه گردشگر رساتر از واژه جهانگرد بوده و گویای اصطلاح توریست است (5).
تعریف توریست یا گردشگر
در شناخت توریست یا گردشگر تعاریف مختلفی از سوی سازمانها و افراد مختلف ارایه شده است که ذیلاً به بخشی از آن اشاره میگردد.
واژه توریسم، به مجموعه مسافرتهایی گفته میشود که بین مبدأ و مقصد با انگیزههای استراحتی، تفریحی، تفرجی، ورزشی، دیداری، تجاری، فرهنگی و یا گذران اوقات فراغت انجام میگیرد و در آن شخص توریست در مقصد اشتغال و اقامت دایم ندارد (2). در سال 1925 کمیته مخصوص آمارگیری مجمع ملل، افراد زیر را توریست شناخت:
1) کسانی که برای تفریح و دلایل شخصی با مقاصد پزشکی و درمانی سفر میکنند.
2) کسانی که برای شرکت در کنفرانسها، نمایشگاهها، مراسمات مذهبی، مسابقات ورزشی و از این قبیل به کشورهای دیگر سفر میکنند.
3) کسانی که به منظور بازاریابی و امور بازرگانی مسافرت میکنند.
4) افرادی که با کشتی مسافرت می کنند و در بندری در مسیر راه تا 24 ساعت اقامت مینمایند (5).
در سال 1937 نیز کمیته ویژهای در رم جهت بررسی پارهای از مسایل صنعت توریسم تشکیل گردید و تعریفی به این شرح از توریست ارایه داد (5): «افرادی که در یک دوره 24 ساعته یا بیشتر به یک کشور خارجی سفر میکنند، توریست خوانده میشوند».
این کمیته مسافرتهای زیر را به عنوان حرکتهای توریستی به شمار آورد:
1) افرادی که جهت خوش گذرانی، دلایل شخصی و یا مسایل بهداشتی به مسافرت میروند.
2) افرادی که برای شرکت در کنفرانسها مسافرت میکنند.
3) افرادی که جهت انجام کارهای بازرگانی مسافرت میکنند.
4) افرادی که به یک گردش دریایی میروند.
بر اساس تعریفی از سازمان ملل که بنا بر پیشنهاد کنفرانس بینالمللی جهانگردی رم ارایه گردیده؛ توریست یا بازدیدکننده موقت کسی است که به منظور تفریح، استراحت، گذران تعطیلات، بازدید از نقاط دیدنی، انجام امور پزشکی، درمانی و معالجه، تجارت، ورزش، زیارت، دیدار از خانواده، مأموریت و شرکت در کنفرانسها به کشوری غیر از کشور خود سفر میکند؛ مشروط بر اینکه حداقل مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 3 ماه بیشتر نبوده و کسب شغل و پیشه هم مد نظر نباشد (6).
Comments
Post a Comment